16 februar 2014

MINUTE TO WIN IT!!

Lørdagen kom og gikk, den, gitt. Jeg som skulle skrive blogg med rapport fra fredagen. Av en eller annen mystisk grunn var jeg veldig, veldig sliten på lørdagen. Hadde akkurat satt meg i sofaen med frokosten (med egg.. egg er et must dagen derpå!) så ringte storebror og mente at dette var den perfekte tiden for å vaske bil. Jeg var ikke helt enig. Bilen var enig. Bilen og storebror vant, men jeg måtte i hvert fall få inhalert frokosten først. Plutselig kom mor durende også. Det viste seg at hennes bil også var ute etter å få spylt av seg veisaltet, og hvorfor ikke besøke sin datter i samme slengen. Etter prat og fjas og spyling av bil, ble det litt ledningstrekking også. Storebror hadde en ledning som skulle fra garasje til hus, under grus, så da kan jo lillesøster trekke litt... uten hansker... men lillesøster klarte, hun. :) 
Da var det på tide med sofa... frem med pepsi max (les: medisin) og en paracet, på med tv og frem med strikketøy. Strikket en hel runde før den dårlige samvittigheten for fredagens oppvask tok meg, og jeg satte i gang med rydding og oppvask. Må si at en oppvaskmaskin ute av drift ikke er toppen av lykke. Jeg levde 32 år av mitt liv uten oppvaskmaskin, og det gikk helt fint, men så var det 2 1/2 år med, og vips så var man avhengig. Ingenting er så deilig som lyden av kjørler som dænger mot hverandre når man har en smule vondt i hodet. 
Tenkte jeg skulle få vært litt med kjæresten i helgen også, og da må jeg jo nesten dra ut til ham også. Da er det jo greit å pakke litt... jobbklær til mandag, treningstøy til mandag, turklær til søndag, slækkeklær, vanlige klær, pc, strikketøy.... den bag'en blir like full hver gang. Det er omtrent en treningsøkt i seg selv å drive med den pakkingen. Da jeg satte meg ned for å blogge var klokken allerede alt for mye og det eneste jeg rakk var å laste opp bildene før det var å kjøre den timen det tar ut til Knarvik. Den turen har blitt en vanesak nå, faktisk er det en time for tanker og avslapning (med mindre det er rushtrafikk.. da er ikke denne berta spesielt avslappet).
Anyway, her kommer fredagen. Valentines day. Valentines day var den dagen jeg valgte å ha fest. Pusegutten (han foretrekker lion boy) og jeg er enige i at man like gjerne kan være glad i hverandre alle andre dager også, mååå ikke være 14.02 for at vi skal vise litt kjærleik til hverandre, så da var ikke det noe issue. Må likevel innrømme at det var koselig å få denne lappen fra Cecilie på jobb. :) Skjønne Cecilie! :) Det lyser opp dagen litt. :)


En annen ting som lyser opp dagen litt er å garnleverandør på jobb. Nytt garn jeg skal omforme til artige saker. Tanten blir snart 60, så her er det noe til henne også. :) Godt jeg har et par måneder på meg. Denne sneglestrikkeren har ikke alltid fart på pinnene, i hvert fall ikke nå strikkeoppskriften er alt annet enn logisk. Strikk en rett, en rang, to ganger, om igjen, snu, fell, kast, opp ned, over og under.... ring mor! Når selv ikke mor funker er det noe som alltid hjelper: Google. Hva i alle dager gjorde vi før Google?


På jobb satt jeg og så på klokken. Den. Gikk. Sent! Jeg ville hjem og jobbe med forberedelsene til festen. Tema: Minute to win it. 13 konkurranser. Det meste var klart på forhånd, men siden det er noe som heter søvn som det er greit å få med seg av og til, så ble ikke alt klart på torsdag. 
Jeg skulle trekke kaffe bl.a. Jeg har ikke kaffetrakter, bare en sånn derrane moderanes Nespressomaskin, men å trekke en og en kopp til elleve mennesker... NEI!!! Så da tar man en sil, putter melitaposen oppi, oppi med kaffe, og heller kokende vann over mens silen er plassert over kaffekannen. Jauda, det funker! :) Litt tungvint, men det funker.


Jeg dro med meg hjem en tavle fra jobben. Fikk noen snodige blikk fra folk da jeg gikk fra kontoret med ytterjakken på og tavlen under armen, med bestemt trav mot bilen. Den var perfekt som poengtavle for kveldens aktiviteter. Kjekt å låne fra jobb. Uten å spørre på jobb om det er greit. Sniker den inn igjen på mandag. 


På soverommet lå alt klart til oppgave nummer 11. Parykkbilder.


Pulten sitret av spenning. Her var det spilleliste på gang, jeg hadde en halvtime til overs før gjestene kom, så rakk å kose meg meg med litt rødvin. Det føltes litt som balsam for sjelen å få lov til å drikke et glass rødvin i fred og ro mens jeg hørte på musikk og bare hadde det brillefint. 


Da gjestene kom var det en del spente sjeler i stuen. Noen var nesten litt stresset av å ikke vite hva som var i vente. Jeg klarte å si at det skulle være singstarkonkurranse, og jeg så frykten i øynene på enkelte. Vi hadde ikke singstarkonkurranse... før på slutten... men da helt frivillig.

Gjestene ble delt inn i tre lag ut ifra tellemetoden. Ett lag fikk fire deltakere, dette laget måtte da ha en rotasjon på hvem som skulle være tilskuer på de konkurransene som krevde det. 

Lag 1: Edith, Nina, Marit og Katze
Lag 2: Laila, Kristin og Elisabeth
Lag 3: Randi, Wenche og Magnhild

Konkurranse nr 1: Sjørøverstafett.

1 runde per deltaker fra hvert lag (det går an å gå en runde i leiligheten min fra stuen til gangen, gjennom kjøkken og spisestue, og så inn i stuen igjen). 
Man skulle ha en "gullmynt" festet på øyet og en appelsin mellom knærne. Når man kom i "mål", var det veksling og neste deltaker på laget sin tur. 
Dette skulle gjøres slik at alle deltakere hadde tatt runden to ganger. 
Første lag i mål vant og fikk tre poeng, andreplass ga to poeng og siste lag i mål fikk ett poeng.



Her stakk lag 3 av med seieren, lag 2 på andreplass og lag 1 like etter på en god tredjeplass. Litt knuffing og misting av gullmynter på veien må regnes med. Edith mente hun kom til å få blåmerker mellom knærne pga appelsinen. Da kan du å klemme appelsin med knærne, for å si det sånn.

Konkurranse nr 2: Spaghetti al penne.

Hver deltager på laget fikk ett minutt på å frakte så mange penne som mulig fra start til mål kun ved bruk av en spaghetti som måtte være i munnen. Det var kun lov å frakte en og en penne. Alle deltakerne på laget måtte gjennomføre. Laget med flest penne på målfatet etter at alle deltakerne hadde gjennomført vant. 



Man blir LETT ivrig og revet med!! Spaghetti knekker lett, og kan fort bli årsak for frustrasjon!! 
Igjen var det lag nr 2 som stakk av med seieren, denne gangen seilet lag nr 1 seg forbi og tok andreplassen, mens lag nr 3 kom i land med tredjeplassen.

Konkurranse nr 3: Dorull på boks.

En ny stafett var i vente. Laget måtte selv feste en brusboks i en dorull. Hver deltaker på laget skulle ved hjelp av gummistrikk skyte på dorullen til boksen falt ned. Laget måtte da feste boksen i dorullen igjen og det var neste deltaker sin tur til å skyte med strikk. Første lag som ble ferdig vant.


Lag nr 3 fikk fort utfordringer med at alt papiret rullet av rullen i en heidundrende fart. De tapte mye tid på å finne alternative løsninger for hvordan de nå skulle få festet boksen i papiret, men disse kreative sjelene klarte det også. I mellomtiden var lag 1 og 2 i godt driv og boksene gikk i bakken. Lag 1 fikk etterhvert problemer, de også og lag 2 sikret seieren. Gode gummistrikkskytere der, altså. Sølvet gikk til lag 1, og bronsen til de kreative sjelene på lag 3. 

Konkurranse nr 4: Klinkekulecurling.

Hver deltaker får 3 klinkekuler hver. Den store klinkekulen blir plassert, og det er om å gjøre å trille klinkekulene nærmest den store. Det laget som kommer nærmest vinner. 





Ikke like fine bukser på deltakerne her som på de norske curlinggutta, men dog, god innsats på alle mann. Det var klinkekuler over alt. Gleder meg til jeg helt uventet trakker på en når jeg tusler rundt hjemme. Vi kan jo umulig ha funnet alle.
Gull: nok en gang lag 2
Sølv: igjen lag 1
Bronse: lag 3

Konkurranse nr. 5: Terning på pinne

Alle deltakerne får hver sin "ispinne". Ubrukt pinne. Helt rene. Aldri vært slikket på før. 
Dette er også en stafett. En og en deltaker fra hvert lag skal ha pinnen i munnen og kun bruke en hånd for å stable terninger på pinnen. Deltakeren skal stable 5 terninger på pinnen, og terningene må holde seg stablet på pinnen i 4 sekunder før det er neste deltaker på laget sin tur. Første laget som gjennomfører vinner.




Dette var visst ikke så enkelt som man trodde før start. Terninger detter fort av. Likevel kom alle gjennom. Det var gøy å høre at engasjementet var stort. "NEI!! DU MÅ BARE BRUKE EN HÅND!!!" "Ikke stopp og tell, du må ha en terning til!!!" 
Lagånd er en fin ting!!

Gullet gikk til lag 1
Sølv: lag 3
Bronse: lag 2

Konkurranse nr. 6: Gjennom rammen.

Deltakerne skal stå bak en blå skålen med marshmallows. Skålen skal hele tiden stå på bakken. Deltakeren skal kaste marshmallows gjennom rammen og treffe skålen på andre siden. Hver deltaker får 1 minutt på å gjennomføre. Først ut er deltaker nr 1 fra det første laget, så deltaker nr 1 fra andre laget, deretter deltaker nr 1 fra tredje laget, for så deltaker nr 2 fra første laget osv. Laget som totalt har fått flest marshmallows i den blå bollen på andre siden vinner.






Dette bød på utfordringer. Noen var definitivt bedre til å kaste enn andre, og etter det to første deltakerne ble det sett på som omtrent umulig å få dette til. Så kom Marit og bare dundret til. En etter en gikk marshmallows'ene i bollen. Da våknet håpet hos de fleste.
Det viser seg at marshmallows etterhvert blir ganske klissete... 
Gull: lag 1 med hele 18 marshmallows
Sølv: lag 2 med 5 marshmallows
Bronse: lag 3 med to marshmallows

Konkurranse nr 7: NonStop

Hver deltaker fikk 1 minutt på å frakte NonStop fra start til mål ved bruk av et sugerør og en hånd. Det laget som hadde flest nonstop på målfatet ved konkurransens slutt vant.





Det er kanskje unødvendig å si at det nå også ligger nonstopp over absolutt alt. De føy vegg imellom. Her kom farten virkelig opp på deltakerne, og jeg hørte flere andpustne gjester. Uhyre spennende!! Litt dytting og knuffing fører fort til at nonstop mistet, og man må hente ny. 
Her dundre lag 1 til med gull, lag 2 kom på andreplass og lag 3 på tredjeplass.

Konkurranse nr 8: Strømpebuksestafett

Hvert lag måtte velge ut hvem som skulle være nr 1, nr 2 og nr 3 i "løpet". Nr 1 på laget fikk strømpebukse på hodet, med en sokk i ene foten på strømpebuksen. Ved hjelp av sokken skulle deltakeren velte flaskene som var satt opp på gulvet. De andre deltakerne på laget måtte selv sette opp igjen flaskene, og sørge for at veksling til nr 2 på laget gikk fint, osv. Første lag hvor alle deltakerne hadde gjennomført vant. 





Strømpebukser på hodet er veldig, veldig kledelig. Denne øvelsen var ustyrtelig morsom å se på. Det kom protester på at det ikke var lik vekt på sokkene, men det var brukt helt like sokker i alle strømpebukser. Protest avvist. 
Første lag ferdig: igjen lag 1
Andre lag: lag 3
Tredje lag: lag 1

Konkurranse nr 9: Papirposebæring

Ny stafett. Papirposer i forskjellige høyder ble satt på gulvet. Papirposene skulle fraktes fra start til mål, der tok neste deltaker på laget over. Posene skulle fraktes i munnen, og det var kun lov å være ned i gulvet med beina. Første lag som gjennomførte vant.






Her viste gjestene hvor myke, bøyelig og tøyelige de var. Dette gikk meget bra, og veldig fort. Stor iver og mange heiarop.

Gull: lag 1
Sølv: lag 2
Bronse: lag 3

Konkurranse nr 10: Parykkbilder.

Lagene fikk 3 minutter hver på å ta det gøyeste parykkbildet. Kameraet var stilt inn på selvutløser, og to 10 bilder på rappen.






Her hørtes det mye latter og høye brøl fra bilderommet. Vi så gjennom bildene på tv etterpå, og jeg hadde så sinnsykt vondt i magen av å ha ledd så mye. Tårene trillet.

Lag 1, som så ut som om de hadde funnet meningen med livet med sin lilla kule gikk av med seieren.
Lag 2 med sin puppeklemming og nyyyydelige ansiktsuttrykk sikret sølvet,
og lag 3 med veivende crocketslegger tok bronsen.

Konkurranse 11: Rød panneprikk (eller kastemerke som noen sa)

Enda en stafett. Alle fikk hver sin hyssing med en rød "ball" festet i enden. De tok litt vaselin i pannen. Når første deltaker på laget hadde fått ballen til å sitte fast i pannen var det neste mann på laget sin tur. Første lag ferdig vant.




Her ble det mye flagrende hår, mye "headbanging" og til slutt fine, røde prikker i pannen.
Lag 1 stakk jo av med seieren her også. 
Lag 2 kom på andreplass og lag 3 på tredje. 

Konkurranse nr 12: Kleenexball

Her var det slutt på lagmoroa. Nå var det hver dame for seg selv. Her var det om å gjøre å få ristet alle ballene ut av kleenexboksen som var festet bak. Det var først tenkt at hver deltaker skulle få 1 minutt hver, men det ble for lett, så vi gikk ned til syv sekunder.


Ustyrtelig morsomt å se på, og dette gikk fort fort fort. Baller fløy over alt, og halve jobben var å finne dem igjen etterpå. Hele fire stk klarte å riste ut alle 20 ballene i løpet av de kjappe 7 sekundene. Imponerende ass shaking!!

Siste og avgjørende konkurranse. Konkurranse nr 13: Fange halen.

Min mor hadde vært så søt og sydd haler til gjengen. 
Hver deltaker fikk utdelt hver sin hale. Denne skulle festes bak, i bukselinningen. Det var ikke lov å holde fast halen. I løpet av 1 minutt skulle alle prøve å fange flest mulig haler fra andre, feste dem bak og fortsette jakten på nye haler. Ett poeng for hver hale man stod igjen med til slutt. 




Dette tok helt fullstendig av, og det var umulig å få til noe bra bilde av disse turbodamene som i ett minutt raste rundt i leiligheten med hyl og latter. Nina og Magnhild avsluttet konkurransen i en bitter drakamp. Jeg tror de kom til enighet til slutt. Elisabeth, Magnhild og Marit hadde klart å fange seg TO haler, og vant konkurransen.

Den som vant alt sammen sammenlagt vaaaaaaar (trommevirvel): MARIT
På en absolutt imponerende andreplass kom NINA,
og på tredjeplass kom ELISABETH.

Utrolig bra jobbet!! Kjempegøy å se innsatsen på alle sammen. :)


Etter premieuttdelig var det tid for bare fest og morro. Noen måtte hjem til barnevaktene, mens andre tok for seg av parykker og singstar. Jeg var selvsagt på parykkfronten og sørget for å få min falske sangstemme til å ljome i lokalet.






Kjempeartig kveld. TUUUSEN TAKK til alle som kom og gjorde kvelden så bra. Dette var helt supert! 





4 kommentarer:

Laila sa...

SELV TAKK for at du arrangerte denne festligheten. Fantastisk jobb du har lagt ned. Lengesiden jeg har ledd så mye!

Anne sa...

Lo så jeg hadde vondt i magen selv. Kjempefin kveld, var det. :)

Fluen på veggen. sa...


Imponert ! Virkelig ! Tenk å legge så mye forarbeid i saker og ting for å glede andre ( og seg selv ) <3. Så godt at gjestene satte pris på det !

Anne sa...

Jo, takk, Fluen! :) Det har vært gøy å planlegge også. Var veldig spent på om alle kom til å synes det var gøy. Tror ikke jeg gjør det igjen sånn med en gang, vente en uke eller to, kanskje.. :p